Kuten edellisessä osiossa vinkkasin, tämä blogimediaa käsittelevä opus oli minulla luettavana. Itse olen blogannut säännöllisen epäsäännöllisesti vuodesta 2007 ja katsonut läheltä kuinka blogit ovat muuttuneet nuorien tyttöjen tyylipäiväkirjoista tämän päivän erittäin ammattimaisiin tuotoksiin, joita voi hyvin jo verrata kiiltäviin ja kunnioitettuihin muotilehtiin. Kaukana ovat ne ajat kun me tytöt otimme suttuisia kuvia peilin kautta, kasvot leikattiin kuvista pois ja jalkaterät olivat epämukavan näköisesti sisäänpäin kääntyneet. Tuolloin vähän häpeiltiin muotiblogien pitämistä ja pelättiin, että joku tunnistaa kuvien perusteella bloggaajan. Nyt bloggaajat esiintyvät lähes aina blogissa omilla kasvoillaan, ilman peittelyä ja häpeää. Ja mitäpä tuota häpeilemään. Tämä ala on hypännyt niin suuren askeleen eteenpäin, että bloggaajia on jo pitkään kuljetettu muotiviikoille, otettu vieraileviksi suunnittelijoiksi vaateketjuille ja maksettu isoja summia mainoksista, joita bloggaaja sivuilleen lisää.
Kirjassa on haastateltu suomalaisia muotibloggaajia ja sekä heidän kanssaan yhteistyötä tekevien yritysten edustajia. Opuksessa pohditaan päälisin puolin miten bloggaajat ovat saavuttaneet nykyisen asemansa kolumnisteina, muotiviikkojen vakiokasvoina ja yritysten promoottoreina. Kirjassa tartutaan bloggaajien ja yleisön väliseen vuorovaikutukseen, kirjottajien yksityiselämän rajaamiseen blogin ulkopuolelle sekä mm. markkinoinnista blogeissa.
Kirja oli ihan kiinnostavaa luettavaa, mutta olisin kaivannut vielä enemmän blogaajien omia näkemyksiä siitä kuinka tästä blogi-ilmiöstä on paisunut niin massiivinen ja kuinka paljon työtä se vaatii. Ja minkälaista työtä. Kuinka paljon he saavat rahaa tekemistään mainoksista ym...
Ehkä tulevaisuudessa muotilehdet siirtyvät suurimmaksi osaksi nettiin ja kolumnisteiksi ja stylisteiksi palkataan verkkoalan ammattilaisia, eli bloggaajia, jotka ovat onnistuneet osuvilla teksteillään, kauniilla kuvillaan ja hiotulla tyylillään vangitsemaan tuhansien ihmisten huomion. En usko että tämä blogi-ilmiö ihan heti laantuu, sillä onhan tämä kasvattanut suosiotaan sieltä 2007 luvulta koko ajan suurempiin ja suurempiin mittakaavoihin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti